Only 30 of the 1100 know prehistoric rock art sites in Norway contain paintings, nine of which are deep caves. Apart from a site in Kola (Russia), the Norwegian examples are the only known painted caves in Northern Europe. Since our knowledge of those sites is inadequate , they have been in focus during the ongoing National Rock Art Safeguarding Project. The aim of this project is up-to-date documentation and conservation of our most vulnerable rock art sites.
The Norwegian painted caves are dramatically situated along the Atlantic coast. Most of the paintings consist of human figures which are sometimes combined with other motifs. The caves were probably important ritual places for hunter-gatherer groups of 3-4000 years B.P.
As prehistoric cult sites the painted caves are automatically protected by Norwegian law. According tour Cultural Heritage Act, it is " a national responsibility to safeguard these resources as scientific source of material and as an enduring basis for the experience of present and future generations… ". However to conserve painted caves and at the same time present them to the public may be a problem. The figures are extremely delicate and several caves are remote and unsuitable for visitor regulation.
The paper will present
the current view of the values of Norwegian painted caves and the threats
facing them, as well as discuss a possible strategy for conservation
Peintures rupestres en Norvège : caractéristiques spécifiques et préservation
Seulement 30 des 110 sites d'art
rupestre préhistorique connus en Norvège contiennent des peintures
et 9 sont des grottes profondes. Mis à part un site dans la presqu'île
de Kola en Russie, les exemples norvégiens sont les seules grottes
ornées peintes dan le nord de l'Europe. Depuis notre connaissance est
inadéquate…
Le but de ce projet est de remettre à jour la documentation et la conservation
de nos sites les plus vulnérables.
Les cavités à peintures norvégiennes sont situées
le long de la côte atlantique. La plus part des peintures sont des représentations
humaines combinées quelques fois avec d'autres motifs. Ces grottes
avaient probablement une importante place rituelle pour ces groupes de chasseurs
de 3400 ans BP.
Les grottes à peintures comme les sites de culte préhistorique
sont automatiquement protégés par la loi norvégienne.
Selon notre Cultural Heritage Act, " c'est une responsabilité
nationale de protéger ces biens en tant que matériel scientifique
et comme base pour l'expérience du présent et des générations
futures…". Cependant conserver les grottes à peintures et en même
temps les présenter au public peut être une source de difficultés.
Les figures sont très délicates et plusieurs grottes sont très
éloignées et isolées et mal adaptée à une
réglementation des visites.
Cette communication présente l'état actuel des problèmes
relatifs aux grottes ornées norvégiennes et les menaces les
affectant, ainsi qu'une discussion sur une stratégie possible de conservation.