LITTLE-KNOWN MAORI ROCK ART

A SAD STORY

Maori carving (of wood, jade, bone) is featured in museums worldwide. Maori rock art is little known even in New Zealand. Yet such art, executed before and after European colonisation, occurs extensively in both the North and South Islands. Some is stylistically sophisticated.

The subjects range from representations of humans and birds - including the extinct giant moa - to stylised war canoes. Techniques include drawing, painting, incising and bas relief. The art is commonly in limestone shelters. Some is in coastal caves. A remote island has dendroglyphs.

Apart from speculation that some was done at seasonal campsites by small groups hunting moas for winter food stores, or journeying across the Southern Alps to obtain jade, little is known about the early art's cultural role. Some of the later, North Island, art was probably used in tapu rituals; some may possibly have involved priestly divination.

Sadly, for reasons that include inaccessibility, lack of public awareness, and Maori exclusiveness, the comprehensive recording of the art has been lacking until recent decades. Many rock shelters are in areas now farmed, and sheep and cattle have rubbed some art away. Weathering, sunlight, vandalism, and road and dam building have badly damaged or destroyed other examples.

Belated fencing is helping on some sites. But art kept virtually secret has attracted little funding for expert recording or conservation, while the most accessible sites are overwhelmed by visitors, including school parties. Some lessons are suggested.

RÉSUMÉS

Les gravures Maori de Nouvelle Zélande sur bois, jade ou os sont représentées dans les musées de par le monde. L'art rupestre Maori est peu connu, même en Nouvelle Zélande. Cependant cet art exécuté avant et après la colonisation européenne est présent dans les îles du Nord et du Sud.
Les thèmes vont des représentations d'êtres humains et d'oiseaux (y compris le moa géant , espèce éteinte maintenant) aux canoës de guerre stylisés. Les techniques comprennent le dessin, la peinture, l'incision et le bas-relief. L 'art rupestre est fréquent dans les abris°-°sous°-°roche taillés dans les calcaires. Quelques tracés sont dans des grottes côtières; une île lointaine a des dendroglyphes.
A part l'idée que quelques tracés aient pu être faits dans des campements saisonniers par de petits groupes de chasseurs de moas pour les approvisionnements d'hiver, ou lors de voyages dans les Alpes du Sud pour trouver du jade, peu de choses sont connues sur le rôle culturel de cet art premier. Dans l'île du Nord l'art rupestre était probablement utilisé à l'occasion de rituels "tapu", d'autres pourraient être impliquées dans des divinations sacerdotales.
Malheureusement en raison de l'inaccessibilité, du manque de conscience du public, de l'exclusivité Maori le relevé de cet art a été simpliste jusqu' à ces dernières décades. Beaucoup d'abris sous-roche sont dans des secteurs agricoles exploités et les moutons, les bovins ont pu user ou détruire des surfaces décorées.
L'érosion, la lumière solaire, le vandalisme, l'aménagement de route, la construction de bâtiments ont gravement endommagé ou détruit d'autres exemples.
La pose tardive de barrières a des aspects bénéfiques pour quelques sites.
Aussi cet art resté pratiquement secret a attiré peu de financement pour des relevés d'experts; cependant les sites les plus aisément accessibles subissent la pression des visiteurs. Quelques réflexions sur la conservation de cet art sont suggérées.
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